tiistai 29. heinäkuuta 2014

Perjantai- Lauantai 25.-26.7.14

Perjantaina hyvän aamiaisen jälkeen ostimme hotellilta päivälipun kahdelle ja lähdimme etsimään Ismaningin juna-asemaa. Saimme hyvät ohjeet ja paikkakunnan kartan, vaan kuljimme kuitenkin pitkää kiertotietä sinne junalle. Matka Münchenin keskustaan kesti liki puoli tuntia; emme menneet rautatieasemalle, vaan jäimme pois pari pysäkinväliä aiemmin, Marienplatzin asemalla. Katsastimme ensin Uuden Raatihuoneen, joka näyttää kyllä aika vanhalta.

Münchenin Neues Rathaus...
Seuraavaksi käveltiin lelumuseon ohi Maria-kirkkoon, johon oli tehty labyrintti puilla ja kasveilla.

Marian kirkon "yrttitarhan" kaikilla kasveilla on raamatullinen merkitys...
Seuraavana vierailukohteena oli Peters-kirche ja sieltä Tuomiokirkolle, jota myös Frauenkircheksi sanotaan.

Münchenin St Peters kirche

Peters kirkossa on marttyyrin luuranko

Münchenin Dom, Frauenkirche
Ja kirkkojen jälkeen kapakkaan! Kapu oli nuoruudessaan käynyt HB:ssä eli Hofbräuhausissa oluella. Ja sinnehän menimme, vaikka se muka näyttikin aivan erilaiselta kuin 50 v sitten. Kapu joi yhden pienen oluen, joka on puoli litraa ja sitten jatkoimme matkaa.

Ohitimme Kansallisteatterin ja minä menin Teatterikirkkoon, kun Kapu jäi kuuntelemaan baijerilaista musiikkia esittävää katusoittajaa.  Pian nousimme S8-junaan ja matkustimme takaisin Ismaningiin ja hotellille.

Münchenin teatterikirkko

Pienen hengähdystauon jälkeen lähdimme autollamme kohti Münchenin kaakkoisosaa. Löysimme helposti tien Virpin ja perheensä luokse. Yhdessä lähdimme sitten paikalliseen Biergarteniin syömään. Leiberheim-Wirtshaus-Biergartenissa on paikkakunnan vanhin rakennus ja hyvää ruokaa edulliseen hintaan. Lasten leikkipaikka on ruokailevien vanhempien silmien alla, joten paikalla oli paljon perheitä.

Münchenin Leiberheim-Wirtshaus-Biergartenissa oli paljon väkeä; ja me turistit...
Söimme sian kylkiluita eli ribbsejä ja salaattia tuhdin annoksen. Vierailun jälkeen kävimme hotellilla taas saunassa ja nautimme koko rahan edestä leveästä vuoteestamme.

Lauantaina hotellin aamiaisen jälkeen lähdettiin takaisin kohti Nürnbergiä. Matka alkoi sujuvasti, vaan tielle 9 päästyämme alkoi ruuhka, jota kesti yli 20 km. Takaisin päästyämme kävimme tankkaamassa ja ruokakaupassa. Vettä tuntuu kuumilla ilmoilla kuluvan paljonkin, joten kävimme Lidlistä ostamassa ”sixpakin” mineraalivettä 1,5 litran pulloissa; nyt niitä ei tarttenut kantaa kuin autolta veneelle.

Kapu kävi palauttamassa vuokra-auton ja sitten pääsimmekin jo nukkumaan, sillä sunnuntaiaamuna olisi edessä aikainen lähtö eteenpäin.

Tämän auton vuokra oli 117 € kolmelta päivältä...