Aikaa tähän kului vajaa varttitunti, joten matka jatkui taas klo 7.55.
Leerstettenin sululle (km 84, 24,7 m) ajeltiin
hiljalleen ja sulkukammion täyttö kesti puolisen tuntia. Oli aikamoinen tunne
olla syvän kuilun pohjalla, josta onneksi oli toivo ylöspäin.
Perässäajelu jatkui ja puolenpäivän aikaan saavutimme Eckersmühlen
sulun (km 95, 24,7 m). Matkanteko oli hidasta, joten kaikki pyöräilijät ajoivat
ohitsemme. Molemmin puolin kanavaa kulkee autotie suuren osan matkaa, samoin
kevyenliikenteen väylä, jossa on paljon pyöräilijöitä. Eräs isä oli
juoksulenkillä pyöräilevän pikkupoikansa kanssa. He olivat kulkeneet
rinnallamme jo muutaman kilometrin matkan ja nyt istuivat lepäämään
sulkuvallille ja vilkuttivatkin meille.
Reilun puolen tunnun kuluttua olimme taas neljännes sataa
metriä ylempänä ja matka jatkui seuraavalle sululle (Hilpoltstein, km
99, 24,5 m). Tästäkin korkeasta sulusta olimme valmiit jatkamaan puolen tunnin
nousun jälkeen.
Muutaman kilometrin ajon jälkeen ohitimme Eurooppalaisen
vedenjakajan, jonka tunnistimme kanavan molemmilla puolilla näkyvästä
betoniseinämästä (km 102,5). Kello oli silloin kaksi iltapäivällä. Hetkeä
aiemmin olimme alittaneet A9-valtatien sillan, jota myöten olimme ajelleet
Münchenin reissullamme edellispäivänä.
Kilometrillä 115,5 on Bachhausenin sulku. Sen 17
metri sulutus olikin yllätykseksemme alaspäin. Ohitimme siis tällä sululla
matkamme korkeimman kohdan, 406 metriä merenpinnan yläpuolella. Tästä ei olisi
muuta suuntaa kuin alas ja niin meistä tuli ”talfarer”, emme enää ajaneet ”zu
berg”.
Alaspäin sulutus oli nopeaa ja rauhallista, varsinkin kun
käytössä oli uiva pollari; melkein haluaisin aina mennä vain alaspäin…
Viiden kilometrin päässä sulusta, juuri ennen seuraavaa
sulkua, oli Berchingin venesatama. Se oli meille kuitenkin liian matala, joten
jatkoimme matkaa. Berching-Nord –maantiesillan (km 120,3) alla oli hyvän
näköinen rantamuuri ja siihen otimme kiinni SeijMerin. Kello oli silloin jo
viisi ja olimme ajaneet 10 tuntia, suluttaneet 6 kertaa ja tehneet matkaa 55
km. Oli siis aika pysähtyä.
Syötyämme loppui sade, jota oli ollut muutaman tunnin ajan
ja rantautuessamme sillan alle suojaan. Lähdimme kävelylle muurin suojaamaan
pikkukaupunkiin. Siellä korjattiin juuri torilta viikonlopun juhlien jälkiä
pois; totesimme vain, että myöhästyimme muutamalla tunnilla…
Kaupunkia ympäröi täydellinen muuri. jota oli rakennettu jo
1350-luvulla, aika nähtävyys siis.
Kierroksen jälkeen vetäydyimme ansaittuun lepoon, jota ei
häirinnyt muu kuin liian lujaa ajavien hotellilaivojen aiheuttaman aallokon
keinunta.
Tämä hotellilaiva/risteilyalus ei aiheuttanut suurta aaltoa, vaan ajoi maltillisesti SeijMerin ohi... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti