Päivitän tätä juttua Schweinfurtin McDonald'issa Kapun koneella ja valitettavasti kuvat ovat omalla koneellani veneessä. Lisään ne tähän, kunhan pääsen taas nettiin...
LISÄYS 20.7.14 Lisäsin muutaman kuvan, kun täällä satamassa on nettiyhteys...
LISÄYS 20.7.14 Lisäsin muutaman kuvan, kun täällä satamassa on nettiyhteys...
Lähdimme Gemündestä matkaan jo heti
yhdeksältä ja saavuimme Harrbachin sululle (km 220) kymmeneltä.
Sulusta tuli alas laiva, jossa oli koko perhe mukana, emäntä
laittoi pyykkiä kuivumaan ja pienokainen oli kapteenin kanssa
ohjaamassa laivaa.
Koko perheen bisnes... |
Ilmoittautuessani sulkumestarille, kertoi hän
meidän joutuvan odottamaan puolisen tuntia jotain alusta. Odotus
venyi kuitenkin, ja vasta vähän vaille 11 pääsimme Isabel-laivan
perässä ajamaan sulkuun. Viiden metrin nousu sujui mukavasti, sillä
Isabel oli sulussa mukavasti ”poikittain” ja esti näin ollen
suluntäyttövirtauksia keikuttamasta venettämme. Tällä sulun
padolla ei ollut ylivirtausta, vaan ilmeisesti voimalaitos käytti
kaikki ylimääräisetkin vedet sähköntuotantoon.
Karlstadtin kaupungin ohitimme
manaillen, kun sielläkään ei ollut meille kiinnityspaikka, jotta
olisimme päässeet lähemmin tutustumaan tähän muurin suojaamaan
pikkukaupunkiin, jossa joen toisella rannalla on Karlburgin linnan
raunio.
Ajelimme Isabel-laivan perässä
Himmelstadtin sululle, jossa olimme klo 11.30 ja jo ennen kahtatoista
pääsimme sulusta ulos. Tämä kaupunki on kuuluisa vuosittain
ensimmäisenä adventtina avautuvasta Baijerin ainoasta
joulupostitoimistosta.
Karlstadtin kaupunkikin jäi tutustumatta... |
Ajelimme sveitsiläisveneen ja
Isabellan perässä seuraavalle sululle. Jokilaivoja ei kannata
ohittaa, koska sululla niitä on kuitenkin odotettava; eikä meillä
olisi vauhtiakaan ohittamiseen.
Erlabrunnin sululla olimme 10 vaille
kaksi ja 14.13 jatkoimme taas matkaa. Vähän ennen kolmea saimme
näkyviin Würzburgin kaupungin ja sen alle kolmemetrisestä sulusta
olimme ulkona pian puoli neljän jälkeen. Nyt olimme
sveitsiläisveneen kanssa kahdestaan, sillä Isabel oli jäänyt
täydentämään polttoainetankkejaan MSG:n bunkerbootille km 247.
Heti kaupungin jätettyämme tuli
vastaan outo näky: iso lehmä veneen kannella. Kyseessä näytti
olevan Milkan mainosvene ”#muhboot” violetinvärisine lehmineen.
Neljän maissa olimme taas sululla, nyt
Randersacker-kaupungissa, km 259. Nyt edessämme oli Würzburgista
lähtenyt Maltalainen risteilyalus Scenic Jewel. Se piti koneensa
käynnissä ja pieni veto päällä koko sulutuksen ajan, joten
koimme aikamoista keikutusta ja veneen pito paikallaan pyörteisessä
vedessä oli tosi hankalaa.
Muutama kilometri sulun jälkeen
sveitsiläiset jatkoivat matkaa, kun me käännyimme Eibelstadt
Wassersportclubin venesatamaan. Ensin näytti siltä, että meille ei
ole paikkaa, vaan pitkässä laiturissa olevat veneet ilmoittivat
juuri olevansa lähdössä. He jopa mittasivat veden syvyyden, ja
varmistivat, jotta voisimme turvallisesti ajaa laituriin. Niinpä
saimme veneen laituriin kiinni suuren leirintäalueen vierelle jo
viiden aikaan iltapäivällä, siis hyvissä ajoin.
Hintaa tälle vierailulle kertyi 17 Euroa yöltä, johon tosin sisältyi 2 € suihkusta, 2€ sähköstä ja ilmeisesti saman verran vedestä. Vettä tankkiimme ei kuitenkaan mennyt kuin muutama kymmenen litraa, joten aika arvokasta se taitaa olla…
Hintaa tälle vierailulle kertyi 17 Euroa yöltä, johon tosin sisältyi 2 € suihkusta, 2€ sähköstä ja ilmeisesti saman verran vedestä. Vettä tankkiimme ei kuitenkaan mennyt kuin muutama kymmenen litraa, joten aika arvokasta se taitaa olla…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti