maanantai 14. heinäkuuta 2014

Torstai, 10.7.14 Sulutusta ja yöpymispaikan etsintää

Aamusta Stadtprozeltenissa tankkasimme vettä, kävimme kaupassa ja lähdimme liikkeelle vasta 11.30. Kuvasin Main-laakson suurimman linnanraunion joelta, koska sinne emme olleet kävelleet. 



Ensimmäinen sulku oli jo 3 km päässä. Faulbachin sulun (km 147) 4,5 metrin noususta selvisimme jokilaivan kanssa, aikaa meni liki tunti. Samalla huomasimme, että padon yli juoksutettiin vettä. Ilmeisesti eilinen sade oli lisännyt joen vesimäärää ja ylimääräiset vedet oli laskettava alaspäin tulvan estämiseksi. Nythän meillekin luulisi riittävän vettä, kun on satanut…

Eichelin sululle (km 160) 13 km päähän saavuimme hieman jälkeen kahden. Sulkuportit olivat auki ja pääsimme ajamaan suoraan sisään. 4,5 m sulutus kesti noin 20 minuuttia ja täälläkin oli ylijuoksutusta. Tämä sulku oli rakennettu 1933-36; asiasta oli kuva ja maininta sulkutoimistorakennuksen seinässä.
Neljän aikaa olimme Lengfurtin sululla (km 175), joka myös näytti meille heti vihreää valoa. Sen nelimetrinen sulutus sujui nopeasti ja rauhallisesti ja viiden aikaan ohitimme jo Marktheidenfeldin sillat.
Puoli kuuden aikaan saavutimme Rothenfelsin sulun, josta vastaamme tuli suuri matkustajalaiva. Nämä jokiristeilyalukset ovat yli satametrisiä massiivisia laitoksia, joissa on makuutilat yleensä alle 200 henkilölle. Niitä ei monia päivässä tule vastaan täällä Mainilla, jossa yleensäkin on liikennettä huomattavasti vähemmän kuin Reinillä. Reinillä ei tarvinnut kymmentä minuuttia kauemmin ajaa yksin ja täällä vastaantulijaa ei ole edes joka sulkuvälillä…

Olimme etsiskelleet yöpymiskiinnityspaikkaa suluilta. Tällä Rothenfeltin sulun yläjuoksulla oli kuitenkin sellainen heinikko, että siihen emme uskaltaneet ajaa lähellekään, saati sitten kiinnittyä…


Km:llä 187 oli camping-alueella veneiden kiinnityspoijuja, vaan ne on tarkoitettu vain pienveneille, joita karavaanarit kuljettavat trailereilla mukanaan, siis ei meille.


Kuuden jälkeen aloimme olla niin kyllästyneitä ajamiseen ja etsimiseen, että tartuimme vihjeeseen, jonka opaskirjasta luimme: ”189,9 RU Liegestelle an den Dalben”. Ohitettuamme Neustadtin ja Erlachin välisen kevyenliikenteen sillan taiteilimme veneemme kahden suuren pylvään väliin ja jäimme siihen yöks



Ei kommentteja: