maanantai 14. heinäkuuta 2014

Perjantai, 11.7.14 Vain yksi sulku ja 20 km ajoa

Aamulla heräsimme Neustadtin kirkon juurelta pylväitten välistä ajoissa; yö oli ollut aika rauhallinen, koska silloin ei kovin montaa alusta joella kulkenut.

Olimme ensimmäisellä sululla, Steinbach (km 201) jo ennen yhtätoista, mutta odotusaika oli pitkä, ennen kuin pääsimme sulkuun. Emme tiedä, miksi vihreä valo syttyi meille ja sveitsiläisveneelle vasta 11.40. Kahdeltatoista olimme kuitenkin nousseet 5,14 m ylemmäs ja jatkoimme matkaa, toisen veneen jäädessä taaksemme.

Olimme päättäneet etsiytyä yöpymispaikkaan hyvissä ajoin, eilisestä viisastuneena. Gemünden kaupungin suojasatamaan, jossa on vesiviranomaisen toimisto ja ohjekirjan mukaan maksuvelvollisuus, käännyimme kilometrillä 210 pikkusen vaille yksi. Saimme hyvän laituripaikan, vaikka siinä ei ollut mitään mukavuuksia, mutta ei ollut maksuakaan. WSA:n toimisto oli kiinni ja eräs pihalla ollut mies sanoi yöpymisen olevan ihan OK.  Pian samaan satamaan ajoi toinenkin vene ja kiinnittyi kanssamme laituriin.

Gemünde joenmutkassa ylimpänä, Stadtprozelten vas. alhaalla
Gemünden kaupungin keskusta oli kirjan mukaan 800 metrin päässä. Laitoimme fillarit kuntoon ja olimme juuri alkamassa kantaa niitä laiturilta ylös, kun alkoi sataa. Ei muuta kun satulat pois, ja kiireesti veneeseen levittämään pressua sateensuojaksi. Onneksi oli lämmin, kuten koko päivän oli ollut, sillä kastuin aika märäksi, ennen kuin sadekatos oli paikallaan. Ja sitten sitä vettä tuli; hetken oikein kaatamalla.  Tunnin päästä aurinko kuitenkin paistoi taas lämpimästi ja lähdimme pyöräilemään kohti Gemünden keskustaa. Fillaroimme läpi keskustan ja kävimme kaupassa ostamassa vichyvettä. Takaisintulomatkalla kävimme turisti-infossa ostamassa kaupungin kartan 50 sentillä ja huomasimme ilmaisessa turistilehdessä olevan liki saman kartan; emme siis päässeet eksymään…

Kävimme myös paikallisessa, ilmeisesti katolisessa, kirkossa ja ihailimme raatihuonetta ja ”puolipuu” taloja. Kun olimme palaamassa veneelle, nousi luoteen puolelta synkkiä pilviä. Pari sataa metriä ennen satamaa alkoi hillitön tuuli; en meinannut päästä polkemaan eteenpäin ollenkaan. Ennätimme veneelle juuri ennen sadetta, mutta varsinaista myrskyä emme kokeneet. Veneen moottori oli ruokailun jälkeen käynnissä puolisen tuntia, jotta Kapu sai kuumaa tiskivettä. Yö sujui taas rauhallisesti ilman keinuntaa.