Maanantai 7.7.14
Lähdimme liikenteeseen vasta loppuiltapäivästä mukavaan
puolipilviseen keliin. Jo muutaman kilometrin päässä olimme sululla. Pääsimme yksinämme Offenbach-sulkuun ja
selvisimme sen 3,18 metrin noususta sujuvasti.
Jatkoimme ”zu Berg” ja yritimme katsella venesatamaan, jossa
olisi nosturi maston siirtämistä varten. Yritimme Offenbachin soutuseuran
satamaan, ja vaikka vettä laiturin edessä oli tarpeeksi, emme saaneet
puhelimitse yhteyttä kehenkään, joka olisi tiennyt mitään mistään.
Seuraavaksi yritimme Sportboothafen Mainkur –satamaan, joka
on entisessä sulussa; vaan liian matalaa meille.
Ihmettelimme Rumpheimin vaijerilossia, sillä siinä vaijerit
olivat ilmassa.
Ennen kahta saavuimme Mülheimin sululle, josta pääsimme
vartissa yksinämme ylös 3,8 m.
Pian sulun jälkeen kuvasin Phillipsruhe-linnaa ja kirkkoa.
Seuraavat kuvat otin Grossauheimin kirkoista ja Staudingerin voimalaitoksesta
ennen Krotzenburgin sulkua.
Olin loppuviikolla jättänyt nettiin erääseen kuljetusfirmaan
tarjouspyynnön mastonkuljetuksesta. Olimme juuri päässeet Krotzenburgin sulun
2,7 metrin nousuta, kun firman edustaja soitti ja tarjoutui kuljettamaan
mastomme Frankfurtista Berliiniin 560 Euron hintaan + tietysti vero 19 %. No,
me totesimme, että olemme jo kaukana Frankfurtista, joten lupasin palata asiaan
ja edustaja lupasi lähettää tarjouksen s-postiini. Mietimme, että jos vaan
saamme mastomme pois kannelta ja jonnekin järkevään säilöön, niin Ok.
Pian olimme Marina Untermainin kohdalla, josta
ohjekirjassamme oli Fa.Lässig’n mainos vierasvenesatamstan, venehuollosta,
talvisäilytyksestä ja camping-alueesta. Sinne kuvittelimme saavamme maston
säilöön. Vaan emmepä päässeetkään satamaan; vesi loppui alta, joten jouduimme
peruuttamaan pois ja jatkamaan matkaa. Ohitimme Seligenstadtin ja sen
viehättävät talot, vaan saatoimme ihailla niitäkin vain joelta, koska
rantautumismahdollisuutta meille ei ollut täälläkään. Yritimme Wassersportclub
Seligenstadtin marinaan kilometrillä 71 ja pääsimmekin aika pitkälle entiseen
sulkuun rakennettuun satamaan. Vaan taas köli otti pohjaan ennen kuin pääsimme
edes nosturin alle, venepaikoista puhumattakaan. Kuitenkin täällä satamassa
näkyi poikkeuksellisen paljon purjeveneitä. Niiden syväys ei sitten varmaankaan
ole kovin kummoinen. Joten matka jatkui ja seuraavana oli 7 kilometrin päässä
Kleinostheimin sulku km 78, jossa en kerinnyt ottaa kuvia. Sulutuskorkeus oli
täällä aiempaa suurempi, 6,80 m. Vajaan kymmenen kilometrin ajon jälkeen
tarjolla oli kaunis kaupunki, Aschaffenburg km 86,5, venesatamineen. Näihinkin
satamiin oli luvattu 1,8 metrin syvyys, jonka siis pitäisi riittää meille,
koska syväyksemme on 1,70. Vaan vedenkorkeus Mainillakin on ilmeisesti
normaalia alempana, koska jäimme kiinni jo ennen Johannesburgin linnan eteen
pääsyä.
Emme päässeet satama-alueelle kummaltakaan puolelta keltaista poijua... |
Jatkoimme matkaa vajaat 2 kilomeriä, jotta voisimme ajaa satamaan
ylävirran puolelta. Siellä olikin olevinaan vettä syvälti, joten hyvältä
näytti. Pääsimme aika pitkälle, vaikka alussa oli ollut varoitusmerkki pohjassa
olevasta esteestä; syvyyden piti kuitenkin olla 1,8 metriä. Kapu ajeli taas
ihan hiljalleen, vaikka kaiku näytti kolmea metriä. Yhtäkkiä meno kuitenkin
pysähtyi kuin seinään; siinä se pohjassa oleva este oli. Kaiku näytti silloin
1,6 m ja ei muuta kuin peruutusvaihde päälle ja takaisin joelle. Ei siis päästy
tutustumaan Aschaffenburginkaan kaupunkiin.
Ei päästy tästäkään väylästä perille marinaan... |
Viiden kilometrin päässä oli Obernaun 4-metrinen sulku ja
edessämme yksi jokilaiva. Kello oli puoli yhdeksän, kun pääsimme ajamaan laivan
perässä sulkuun. Sulutus oli aikamoista keikkumista, sillä Dinteloord-laiva
piti koko ajan moottorinsa käynnissä ja aiheutti meille aikamoiset pyörteet.
Selvisimme kuitenkin ehjänä parinkymmenen minuutin sulutuksesta ja jatkoimme
matkaa seuraavaan kaupunkiin, Niedernbergiin. Siellä piti olla mahdollisuus
kiinnittymiseen jokirannassa olevaan laituriin. Vaan emmehän me löytäneet
sopivaa paikkaa kiinnitäytymiseen, joten matkaa oli vaan jatkettava, vaikka
kello oli yli 9.
Vihdoin kymmenen aikaan olimme seuraavalla sululla,
Wallstadt km 101, ja kiinnityimme sen odotuslaiturin padon puolelle. Ei muuta
kuin Kapu kiipesi penkalle, kiinnitteli pitkiä köysiä harvassa oleviin
pollareihin, syötiin pikainen iltapala ja käytiin nukkumaan.
Wallstadtin sulun patoaltaan puolella olimme yötä... |
Tiistai-keskiviikko, 8.-9.7.14.
Heräsimme Wallstadtin sulun padon puolen odotuslaiturissa normaaliin
aikaan tyyneen, pilviseen aamuun. Pääsimme taas yksin sulutukseen ja
Wallstadtin sulku nosti meitä 4 metriä. Ohitimme Obernburgin kaupungin sekä
Erlenbacherin telakan, jossa korjaaja näytti, kuinka laivan kyljestä paljastuu
maalin alta ruosteinen pinta vain veden paineella. Puolen päivän maissa
nousimme Klingenbergin sululla 4 metriä, ja ylös päästyämme ihailin kukkaketoa…
Ilma oli vielä kuivaa ja aivan tyyntä, kun vastaamme tuli Victor Hugo.
Tässä vaiheessa päivää sumu alkoi peittää edessä olevia
vuoria.
Laitoimme sadevaatteet päälle, ja ennen seuraavaa sulkua alkoikin
hienoinen sumusade. Heubachin sulun tyhjenemistä odottelimme 10 minuuttia ja
sitten jo reilun varttitunnin päästä ajoimme ulos sulkukammiosta 4 metriä
ylempänä.
Miltenbergin kaunis kaupunki jäi odottelemaan vierailuamme,
kun jatkoimme matkaa. Näimme mm. monia suuria punaisia kalliolouhoksia, joista
yhden kohdalla oli rannassa hautakiviveistämö. Freudenbergin sululle saavuimme
puoli kolmen maissa ja selvitimme sen 4,5 metrin nousun kuvaamatta.
Puoli neljän aikoihin ohitettiin Dorfprozelten kylä. jonka
rannassa oli 4 jokilaivaa kiinnitettynä. En ymmärrä karttakirjan selitystä, jonka mukaan ”Dorfprozelten wurde als
älteste der drei fränkischen Prozelten am Main von Fischern gegründet“.
Tässä vaiheessa oli vesisade jo loppunut ja pian saavuimme
Marina Stadtprozelten –satamaan. Sielläkään emme päässeet laituriin saakka, kun
vapaana ei ollut kuin tila maanpuoleisella sivulla ja siellä ei ollut tarpeeksi
vettä. Koska seuraava 2-metrinen satama on vasta 117 kilometrin päässä, oli
meidän pakko jäädä tähän marinaan. Tässä on lähellä dieselin tankkauspaikka ja
ruokakauppa. Niinpä otimmekin kiinni erään isohkon veneen kylkeen ja kuljemme
nyt sen yli laiturille. Emme aiheuta toivottavasti lisää vahinkoa veneelle,
joka on jo aika huonokuntoisen näköinen, varsinainen projekti.
Soitin rannalla ilmoitustaululla olevaan puhelinnumeroon ja
saimme luvan yöpymiseen sekä ohjeet, mistä laituriportin avain löytyy
käyttöömme.
Kävimme täyttämässä diesel-varakanisterit, ostamassa ruokaa
muutaman päivän tarpeiksi ja nostamassa käteistä rautatieaseman lähellä olevan
pankin automaatista. Pian syötyämme alkoi kahdeksan maissa sade, joka jatkui
koko yön ja koko keskiviikkopäivän. Niinpä jouduimme jäämään tähän vierihoitoon
koko keskiviikkopäiväksi, sillä vesisateeseen ja melko kovaan tuuleen
lähteminen vapaaehtoisesti ei ollut järkevää.
Soitin uudestaan keskiviikkoiltapäivällä sataman hoitajalle
ja ilmoitin yöpyvämme täällä vielä torstaihin.
2 kommenttia:
Hei, mielenkiintoista seurata teidän veneilyä Keski-Euroopan joissa. Ihan uteliaisuuttani kysyisin, että miten korkealla veneellä tuolla pystyy seilaamaan? Artikkelissa mainitsit maston siirtämisen pois kannelta säilöön. Hyviä kelejä sinne Mainille!
Kanavilla on alin korkeus yleensä 3,5 m noin... Täällä Mainilla kait on noin9 m siltoja. Emme näytä saavan mastoa edullisesti kuljetettua Berliiniin, kuten haluaisimme, joten se kulkee edelleen mukana...
Lähetä kommentti