Aamulla heräsimme ekan kerran, kun ruoppaajan alta
ensimmäinen proomu vaihtui toiseksi, silloin kello oli hieman yli kuusi. Ylös
nousimme kahdeksalta ja heti 9 jälkeen jätimme upouuden, keskeneräisen marinan.
Deventerin hieno, mutta keskeneräinen marina... |
Kolmen kilometrin ajon jälkeen saavuimme Prinssi Bernhardin
sululle ja silloin oli sade jo alkanut. Pitelin venettä kiinni suurille
laivoille tarkoitetussa seinämässä ja Kapu huuteli marifoonilla
sulkuhenkilöstöä. Oli saanut vastauksen ja kertonut pyydettäessä veneen nimen,
mutta ei sitten sen enempää. Siirtelimme venettä paikasta toiseen, jotta meidät
nähtäisiin kamerassa ja vihdoin kiinnityimme sellaiseen paikkaan, josta pääsin
kipuamaan luiskaa ylös sillalle. Paitsi, että en päässyt, kun portti oli
lukossa. Palasin veneelle, etsin Wateralmanak 2 – kirjasta sulunhoitajan
puhelinnumeron ja soitin sinne. Enkalntia puhuva mies antoi minulle toisen
puhelinnumeron, josta saisin tietää, koska sulku aukeaisi meille. Tässä toisessa numerossa vastasi mies, joka
taisi puhua pelkkää hollantia tai siansaksaa, koska en ymmärtänyt hänen
puheistaan juuri mitään. Kun selitin, että olemme menossa korjauttamaan
lämmitintä, taisi hän kysellä firman nimeä. Lopulta kerroin hänelle hitaasti,
että soitan sinne firmaan ja sieltä soitetaan hänelle sekä selitetään, mistä on
kysymys. Niinpä soitin Boerkam:piin,
selitin asiani englantia puhuvalle ja minua ymmärtävälle miehelle, annoin
puhelinnumeron ja hän lupasi hoitaa asian.
Eikä mennytkään kauaa, kun hän soitti takaisin minulle, kertoi sulun
aukeavan pian ja että meidän pitääkin ajaa 1. satamaan, kun eilen oli ollut
puhetta 2. satamasta. Melko pian pääsimmekin sulkuun, jossa meitä odotti parin
metrin nousu.
Sulusta päästyämme sataman
puolelle Kapu kurvasi tiukasti vasemmalle ja sieltä hetken päästä löysimme
tilapäisen kiinnittymispaikan ja korjausfirman auton. Kaksi miestä teki pari
tuntia hommia, samalla huomasimme tarvitsevamme uuden starttiakun ja lämppärin
kaapeloinnin uusiksi. Lämmitin toimii nyt kuitenkin erittäin tehokkaasti. Lähdin
miesten matkaan maksamaan palvelua ja akkua, vaan firman koneelle ei
kelvannutkaan Visa-luottokortti. Selitin siinä olevan kyllä
debet-ominaisuudenkin, vaan lopulta pääsin pankkiautomaatille firman kasöörin
kanssa ja vastineeksi käteismaksusta sain kyydin takaisin veneelle. Ja sade
alkoi taas saman tien, kun irrottauduimme rannasta. Kutsuin taas marifoonilla (kanava
18) sulkua, jolloin siihen vastannut mies kysyi vain lakonisesti, että saimmeko
moottorimme korjattua. Joten melko pian pääsimme sulusta läpi ja matkalle
vastavirtaan kohti seuraavaa marinapaikkakuntaa, Zuthpenia.
Pääsimme illansuussa melko hyvissä
ajoin perille Zutphenin marinan satamaan. Havenmeester näytti
meille paikan kylkikiinnitykseen ja maksettuamme laiturimaksun saimme muutaman
esitteen kaupungista ja maininnan, että kerhokanttiini on hyvä ruokapaikka.
Niinpä käytyämme suihkussa menimme syömään kanttiiniin, joka oli juuri menossa
kiinni. Omistajapariskunta lupasi kuitenkin laittaa meille lihapullia ja
salaattia ja samalla rouva kehui kaupunkia. Hän kertoi asuneensa 12 vuotta
Englannissa, joten hän puhui tosi kaunista kieltä. Hän opetti meitä sanomaan kiitos ja ole hyvä, vaan ei oikein uponnut...
SeijMer Zutphenin laiturissa |
Lihapullat ja salaattia... |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti